söndag

Läs och begrunda!

Har nu suttit och skrivit 6(!) sidor om min religion!
Lite roligt eftersom att jag inte har någon....
Bara under rubriken man/kvinna har jag skrivit nästan två sidor...
Läste boken "Familjen projektledare säger upp sig" för ett tag sen och blev då lite upprörd när jag märkte att det hon skrev om manlig vs. kvinligt stämde så bra.
Nu fick jag ju chansen att skriva av mig....
Läs så mycket du orkar ;)
Och ja det är en massa stavfel, men så går det när man kommer igång, då hinner inte fingrarna med...
"Män och kvinnor är olika och det finns det biologiska förklaringar till varför.
Men vi är olika av en anledning och komplettera varandra, därför finns det inget bättre kön!
 Vi behöver varandra lika mycket.
Att kvinnor då oftast behandlas orättvisst tycker jag är fel.
Visst vi är olika, men det beror inte alltid på kön.
Och allt kan läras in och bara för att man har ett visst kön så är man inte bättre på ett visst yrke.
Visst en man har bättre förutsättningar till att klara av fysiska arbeten för att det har högra muskelmassa.
Men en tjej kan lika väl som en kille träna upp sig.
Det finns väl hur många tjejer som helst som är starkare än många killar.
Det är som att säga att killar inte klarar av ett kontorsarbete för att de inte kan göra flera saker samtidigt.
Detta är något jag tycker ä märkligt, killar klarar av sitt arbete, som ofta gäller att hålla koll på saker.
Men tänk efter nu riktigt ordentligt, vem är det OFTAST i familjen som håller koll på allt?
Inte fasen är det mannen!
Nej det är kvinnan, utan att någon av dem tänker på det.
Jag menar inte att mannen inte gör något i hemmet.
Vi lever inte på 40-talet längre och de flesta män diskar, städar och lagar mat.
Men alla andra grejer, som när barnen har gympa eller ute-dag.
När barnen behöver nya skor, större kläder eller att de ska ha mössa och vantar på sig för att det är kallt.
Varför kan inte en man hålla koll på det?
Är det svårare än att hålla koll på det ekonomiska som ingår i arbetet?
För de flesta har ju ett jobb samtidigt som de tar han om hemmet.
Hur svårt är det egentligen att tänka ut att ungen behöver ha en regnjacka på sig ute när det regnar?
Eller att ungen har läxor som behövs påminnas om?
Det ingår ju i föräldrar rollen, för ungarna kan inte tänka själva än, de behöver hjälp tills de är sådär en 10-13 år.
Även här beroende på kön!
Som min pappa själv har sagt så behövde han aldrig tjata på mig när jag skulle gör läxorna, jag gjorde dem ändå.
Men min bror gör dem inte UTAN tjat, aldrig!
Så det är väl redan här det börjar, varför vet jag faktiskt inte.
Vi tjejer (de flesta) växer in i att ta ansvar, för oss själva och andra varför är det så?
Varför är det oftast kvinnan som tar på sig den rollen i ett förhållande?
Jag har en liten aning om att vi egentligen gör för att vi vill, eller vill och vill.
Vi VILL att allt ska funka i vardagen och då MÅSTE vi hålla koll på ALLT.
Vi är krävande ja!
Vi vill att allt ska vara perfekt!
Därför gör vi det, för då funkar det.
Men varför skulle vi nöja oss med det näst bästa?
Varför kan inte män hålla kolla på samma sätt?
För skull vi lämna över ansvaret helt skulle det inte funka lika bra tror jag, kanske efter 5 år när mannen själv fått fatta att man måste engagera sig.
Men varför ska vi behöva vänta så länge.
Tar det 5 år för oss att inta den rollen?
Nej.
Kan det vara så att män inte kan helt enkelt då?
Men hur klarar de så av arbetet?
Är de lika tafatta där kanske.
Det skulle ju i så fall vara lustigt att det sitter fler män på de höga posterna i ett företag än kvinnor.
För är männen lika borta, lata och okunniga som i hemmet skulle väl kvinnor lättare få de jobben?
Eller är det en kvinna som fattar alla beslut även där?
Nöjer sig företaget med näst bäst?
Varför skull dem?
Då skull de väl hellre anställa kvinnor!
Så att de inte kan är ju inte heller en ursäkt.
Men om man tänker efter så är det väl inte så konstigt att männen har de höga posterna.
Vi kvinnor måste vara mammalediga när vi är gravida, efter vi har fått ungen och oftast är det även vi som får vara hemma när ungen är sjuk.
Varför?
Jo för att vi har inte ett så viktigt jobb.
Varför det?
FÖR ATT VI KAN INTE!
Det är ingen som vill anställa någon som inte går att ersätta när man vet att hon kommer att var hemma i ca ett år och sen flera gånger i månaden året efter det!
Visst man kan lyckas och få en karriär som kvinna med, om man vill skaffa barn när man är fyrtio!
Men det kan inte vi, det är försent då!
Så vad handlar det då om?
Jag tror att det är ren lathet, inget annat än att männen är lata för att det kan.
Kvinnorna gör det de inte orkar!
Vi kvinnor har två jobb samtidigt men får vi någon cred för det?
Nej för det är en självklarhet, modersinstinkt!
Vi vill vara hemma med barnen, det är naturligt.
Ja naturligt för att vi föds in i de tankarna.
Egentligen vet vi inte ens hur man ammar, det finns inget inlärt program för det.
Inte hos något djur, vi vet det för att vi ser andra honor göra så med deras ungar.
Så om männen började ta lite ansvar i hemmet, började tänka lite logiskt, vara lite mer som en hemmafru.
Då skulle deras söner se det och det skulle bli naturligt för dem!
Ett ordspråk som verkligen stämmer, om man verkligen tänker efter lyder:
”Bakom varje framgångsrik man står en kvinna”
En trött, utarbetat, tjatig och helt fantastisk kvinna!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar